Tuesday, August 10, 2010

Memahami Budaya Melayu Islam

Sebarang perubahan yang ingin dibuat perlulah berdasarkan kajian analisis dan andaian yang tepat, bermaklumat serta yakin akan membawa impak yang besar, yang lebih baik. Itulah nasihat yang sering trpahat dalam mindaku selaku yang mendakwa diri sebangai pengubah massa.

Apa yang menolak aku untuk pergi sejauh sedalam ini. Pengalaman baru nak dikutip, ilmu ciput tak terkuis, harta tiada barang sekecak, kawan bukan ramai, pengaruh tidak kuat. Namun pasti ada 'apa' itu...Pasti ada.

Jurus politik kupilih, jurus yang melibatkan satu warga manusia yang luas. Luas jika dibandingkan dengan kelompok2 jurus yang kecil, contohnya jurus seni, perniagaan, pendidikan dan lain-lain lagi. Jurus seni sendiri telah melibatkan ramai kelompok manusia. Artis terbahagi kpd beberapa jenis. Pelakon, penyanyi, pelukis, penyair dan mungkin kelompok baru yang kreatif menyampaikan mesej yang kian diterima seperti pelawak.

Jurus politik juga terpaksa meraikan golongan berkepentingan dan berorientasikan keuntungan iaitu golongan peniaga. Golongan ini hakikatnya adalah mauduk kpd segala apa perjuanagn bangsa dalam mana-mana negarapun. Ekonomi berkembang ditangan-tangan mereka. Maka, mereka adalah golongan yang 'de facto' dalam politik negara. Pun, inilah yang perlu difikirkan pemain-pemain politik.

Melayu di mana dalam pertimbangan ini? 

No comments: